Dieselhydraulische rangeerlocomotieven van de

Belgische spoorwegen

Reeks 8275 'het kalf'

Rollend materiaal
Niet meer in dienst.
Geschrapt na een aanrijding op 28 december 2001 in de Antwerpse haven...
 


1)Dieselmotor; 2)Overvoedingsturbine; 3)Turbo-overbrenging; 4)Keerkoppeling
5)Kruk met valse as; 6)Koelgroep; 7)Hoofdreservoirs; 8)Compressor; 9)Generatoren
10)Oliehulpreservoirs; 11)Elektrische kast

*Omdat deze locomotieven regelmatig in dubbeltractie reden, en het zicht vanuit de tweede machine dikwijls ontoereikend was, werd bij wijze van test de stuurcabine van de 8275 verwijderd. Deze locomotief werd om die reden het kalf genoemd. aangezien deze test niet het gewenste resultaat opleverde bleef het bij dit ene experiment.

 

Algemeenheden:
Bouwjaar
Omgebouwd in
Nummering oorspronkelijk
Aantal eenheden omgebouwd
As indeling
Rijklare massa
Maximum massa per as
Vermogen dieselmotor
Vermogen beschikbaar
Maximum trekkracht bij aanzetten
Maximum snelheid lijn
Maximum snelheid rangeer
Remgewicht goederen
Remgewicht passagiers
1973
1977*
8275
1
C
56 ton
19t; 18,4t; 18,6t
480 kW
395 kW
137 kN
60Km/H
30Km/H
56t
57t
Afmetingen:
Totale lengte
Breedte
Afstand tussen draaistelophanging
Afstand tussen de assen
Afstand draaistel-buffer
Hoogte rail-buffer
Hoogte rail-schouw
Wieldiameter
Boogstraal
11170 mm
3050 mm
n.v.t.
1800/2750 mm
n.v.t.
1050 mm
4280 mm
1262 mm
75 m
Bevoorradingen:
Diesel
Smeerolie motor
Smeerolie overbrenging
Smeerolie hulptoestellen
Water voor koeling
Zand
3000 L
360 L
220 L
50 L
575 L
225kg
Kastgedeelte:
Bouwer BN 8275
Dieselmotor:
Bouwer
Type
Werking
Overvoeding
Injectie
Vermogensregeling
Startmotor
Nominaal vermogen
Maximum draaisnelheid
Traagloopsnelheid
Aantal cilinders / Opstelling
Boring
Slaglengte
Totale massa
Injectiedruk
Gemiddelde effectieve druk
Gemiddelde zuigersnelheid
Maximum koppel
Anglo-Belgian Company Gent
6 cilindermotor 6DXS
4 takt
turbo blazer Brown-Boveri
Rechtstreeks
Door regeling van de inspuiting
Door elektrische starter Bosch type AL/FTB/18/72
480 kW
750 tr/min
400 tr/min
6 / Verticaal in lijn
242mm
320mm
8,55 ton
220 bar
8,82 bar
8 m/s
608 daNm
Overbrenging:
Bouwer
Type
-
Voith (Heidenheim - Duitsland
Turbo-overbrenging Voith L217U
Cockerill keerkoppeling met één snelheidsgamma
Werkingsprincipe:
- De Voith turbo transmissie heeft 3 snelheidstrappen, verwezenlijkt door middel van 2 koppel omvormers en 1 hydraulische koppelaar.
- De Cockerill keerkoppeling omvat een inrichting voor het omkeren van de rijrichting 1 stel rechte tandwielen zorgen voor het snelheidsgamma van 60Km/H. en 1 stel rechte tandwielen voor de aandrijving van de valse as.
Aandrijving van de assen:
- Het stangenwerk omvat 2 krukken op de valse as van de keerkoppeling en 6 stangen.
Remming:
- Rechtstreekse en automatische rem van het type Oerlikon met verdeler LST1 en machinisten-kranen Fd1 en FV4.
- De compressor is van het type Westinghouse 242 VBZ door riemen aangedreven.
- Hij voedt 2 reservoirs, elk met een inhoud van 500 liter.
Bedieningsinrichting:
- Dubbele pneumatische bediening in de stuurpost met automatische waakinrichting.
- Het versnellingshandwiel werkt op een versnellingsklep, deze voedt de servomotor voor versnelling van de diesel en bedient de cilinder voor de vullingsklep van de turbo transmissie.